Genialny pomysł "twórcy" kół 650B!
0Wynik ogólny
Liczba ocen: 0
0.0

Słyszeliście o Kirku Pacenti? Jeśli nie, to zanim przeczytacie tego newsa warto zapoznać się z tą niezwykłą dla kolarskiego światka postacią. Jak wielu innych mu podobnych, Pacenti stoi w cieniu swoich dokonań i pomimo tego, iż wszyscy je znamy, niewielu słyszało o samym twórcy. To człowiek zajmujący się wzornictwem przemysłowym, od ponad 20 lat robi to dla branży rowerowej. Zaczynał w 1994 u Keitha Bontragera.

kirk_pacenti_kolo_650B

Twórca i jego koło

Był związany z Giro, Trekiem, Schwinnem. W nowym Milenium pracował dla tak kultowych marek jak Merlin czy Litespeed, dla których opracowywał wygląd tytanowych ram. Od 2003 roku Kirk działa na własny rachunek. Zaczął od razu z grubej rury, gdyż to on wpadł na pomysł adaptacji kół 27,5″ do MTB! Dlaczego?

„W 2004 roku każdy liczący się producent próbował stworzyć 29-era, na którym nie jeździłoby się jak na świni. Początki były złe. Spójrzcie na Procaliber’a, którego robił Gary Fischer. Nie wystarczyło wykonać ramę 26″ z dłuższym tylnym widelcem, aby to mogło dobrze działać. O rozmiarze 650B dowiedziałem się od Granta Petersena, który stosował je w swoich rowerach Rivendell. To był największy rozmiar, jaki pasował do starej, sprawdzonej geometrii. Musiałem tylko obniżyć nieco suport i zmienić kąt główki. Pierwszy rower na kołach 27″ pokazałem w 2007 roku. Aby to było możliwe, ręcznie dociąłem i zszyłem komplet opon 29″ od WTB”.

kirk_pacenti_kola_650B_27_cali

mostek_i_kierownica_kirk_pacenti

Dziś Pacenti wpadł na równie genialny pomysł. A może jeszcze lepszy, bo… znacznie prostszy. To w tym tkwi siła wielu rozwiązań, na które patrząc zazwyczaj mawiamy: „dlaczego nikt wcześniej tego nie wymyślił?”. W dobie coraz krótszych mostków do cięższych zastosowań, Kirk postanowił pójść o krok dalej. Co zrobić, gdy wartość krytyczna zostanie osiągnięta i rurka nie może być krótsza? To takie banalne 🙂

kierownica_kirk_pacenti

Wystarczył prosty zabieg, aby móc jeszcze bardziej cofnąć kierownicę do główki. System nazywa się Pdent Solves. Mostek wykonano z obrabianego CNC aluminium, kierownica jest zrobiona z włókna. Sprytny zabieg z wgłębieniem umożliwia produkcję dwóch różnych offsetów: 25 lub 15 milimetrów. Wg Kirka większy spowoduje niestabilność kierownicy. Komputerowa animacja pokazuje rozkład sił i twórca twierdzi, że obawy o mniejszą trwałość są bezpodstawne.

kirk_pacenti_pdent_solves

Facet wygląda na łebskiego gościa. Wierzycie mu?

Fot.: Pacenti