Kaseta 9-42 od Leonardi
0Wynik ogólny
Liczba ocen: 1
10.0

Kiedyś w MTB korby miały blaty z 42 zębami, a kasety były odpowiednio mniejsze. Dziś rzecz wygląda zupełnie inaczej i to kasety mają 42T, a koronki (czy też: koronka) suportu są znacznie mniejsze. Też zauważyliście tę zależność? Na fali mody na powiększanie zakresu kaset powstała cała masa małych, często wręcz garażowych firm tuningowych oferujących stosowne zębatki, rzadziej całe zestawy.

kaseta_leonardi_general_lee_9_42

Ostatnio zaobserwowałem pewną ciekawą rzecz. Jedna z nowopowstałych manufaktur pokazała projekt kasety 11-rzędowej 11-42 i dała obietnicę szybkiej produkcji. Po czym… okazało się, że Shimano w najnowszej odsłonie grupy Deore XT będzie oferowało taki sam rozstaw za znacznie niższą cenę, nie wspominając o łatwej dostępności. O samej manufakturze słuch zaginął.

kaseta_leonardi_general_lee_9_42

Dziś pojawiła się kolejna nowość od Leonardi, który jakiś czas temu zasłynął zestawami koronek poszerzającymi zakres dostępnych na rynku kaset. Tym razem Włosi poszli o krok dalej i zaproponowali 11-biegową kasetę o rozstawie, uwaga, 11-42T. Jest to rozwinięcie wcześniejszej koncepcji 10-rzędowej o skrajnych zębatkach z identycznymi ilościami zębów.

kaseta_leonardi_general_lee_9_42

Zestaw będzie oferowany tylko do bębenków SRAM XD; firma nie planuje w tym momencie produkcji wersji dedykowanej Shimano. Kaseta składa się z dwóch pająków poddanych obróbce CNC. Mniejszy z nich liczy 8 zębatek ze stali, większy to wycinanka z aluminium 7075 T6. General Lee będzie ważyć 315 gramów, co niestety czyni ją o 55g cięższą od sramowskiej XX1. Lżejsza będzie jedynie od podstawowej X-1 (10 gramów różnicy). Cena ma oscylować w granicy 1500 zł, co w połączeniu z masą może okazać się gwoździem do trumny. Zresztą, jest coś jeszcze.

kaseta_leonardi_general_lee_9_42

Jak twierdzi koncern SRAM, zastosowanie mniejszej niż 10T koronki powoduje denerwujące wibracje powstające pod obciążeniem, które pojawiły się w dawnych prototypach 9-36. Warto jednak dodać, że największy konkurent Amerykanów – Shimano – od dawna produkuje kasety Capreo z koronką 9T, ale napęd ów dedykowany jest rowerom miejskim i wymaga użycia specjalnego bębenka.