Nowości od Shift Up
0Wynik ogólny
Liczba ocen: 0
0.0

Znacie francuską manufakturę Shift Up? Jeśli nie to warto się nią zainteresować szczególnie, jeśli dopadła Was mania odchudzania roweru. Markę założono w 2010 roku, ale rowerowa zajawka jej twórców trwa dużo dłużej, bo kooperatorzy: Pierre i Romain spotkali się 12 lat wcześniej.

tuning_amortyzatora_rock_shox_shift_up

Podstawą działalności miały być zestawy tuningowe do amortyzatorów Rock Shox (początkowo SID oraz Reba) i tak jest po dziś dzień. Pierre oprócz niskiej masy obiecuje też lepsze działanie tak spreparowanego sztućca. A jest o co walczyć, gdyż w zależności od zestawu, widelec może schudnąć od 60 do 125 gramów.

Skąd ten zysk? Cały trik polega na wymianie otwartego tłumika na zamknięty, a w najdroższych wersjach także pozbycie się fabrycznej wersji sprężyny Motion Control. Wydawać by się mogło, że tego typu rozwiązania były popularne, gdy rowerowa amortyzacja raczkowała. Zamknięte tłumiki często ulegały awarii, było kłopotliwe (wbrew pozorom) w użytkowaniu i ciężko było dobrać charakterystykę ich pracy pod konkretnego użytkownika.

tlumik_shift_upWarto jednak zauważyć, że największe firmy zajmujące się produkcją amortyzatorów dedykowanych motocyklom crossowym chętnie wracają do tego rozwiązania z nowymi technologiami. Dlaczego więc nie w rowerach? Produkty kompatybilne są z amortyzatorami od rocznika 2008 (a więc z goleniami o średnicy 32 mm) w górę.

Nowością od Francuzów jest sztywna oś 15 mm do przykręcania przednich kół w amortyzatorach Fox i Rock Shox. Wykonano ją z włókna węglowego, a na końcach zastosowano aluminiowe (serii 7075) inserty wycinane CNC i poddane obróbce cieplnej. X15 dokręcana jest kluczem imbusowym 5 mm z maksymalną siłą 8 Nm. Aluminiowe elementy poddano anodowaniu na twardo ( twardość takiej anody może być ekwiwalentem hartowanej stali węglowej) i są dostępne w dwóch kolorach: czerwonym i czarnym.

Największym zaskoczeniem (hmm…) jest masa, gdyż oś waży jedynie 22 gramy, co czyni ją najlżejszą na świecie. Dla przykładu konkurencyjny Extralite jest o 3 gramy cięższy, ale za to w pełni aluminiowy i zawiera samosmarowną podkładkę z brązu.

Producent ustalił limit masy rowerzysty (wraz z całym ekwipunkiem jak odzież, kask czy plecak) na 85 kg. Niewiele. Cena (po aktualnym kursie Euro) będzie oscylować w granicy 415 złotych.

os_15_mm_shift_up_x15_carbon

 

Fot. Shift Up