OneUp Shark dla użytkowników nowych kaset Shimano
Liczba ocen: 0
0.0

Szaleństwo zwiększania liczby zębów w 11-rzędowych napędach MTB trwa w najlepsze. SRAM X01 Eagle, o którym plotkowano zimą (i o którym na dobrą sprawę nie wiemy nic, włącznie z tym, czy faktycznie istnieje) został wyprzedzony przez kanadyjską markę OneUp, która właśnie zaproponowała rozbudowę nowych kaset Shimano do rozmiaru… 50T.

W styczniu na popularnym hiszpańskim forum rowerowym nagle pojawiły się (i równie szybko zniknęły) informacje o nadchodzącej „bombie” – grupie SRAM X01 Eagle (donosił o tym Grzegorz), która ma oferować napęd z kasetą o zakresie 10-50T. Jak to zwykle w takich sytuacjach bywa, pojawiły się zarówno głosy zachwytu, jak i krytyki. Zastanawiano się też, jaki ruch wykona główny konkurent amerykańskiego giganta – firma Shimano.

Dwa miesiące później wciąż nie mamy żadnych elektryzujących wieści od największych producentów. Pojawiła się za to ciekawostka dla użytkowników napędów 1×11 i japońskich komponentów: firma OneUp zaprezentowała swój zabezpieczony patentem pomysł Shark. Pod tą fajną nazwą kryje się dostępny w dwóch wariantach komplet do rozbudowy kasety. Pierwsza z opcji to elegancka zębatka 50T, która – zastosowana wespół z dołączoną w zestawie koronką 18T – pozwala przemienić kasety w jedenastorzędowe olbrzymy o zakresie 11-50T. Jeśli jesteście zainteresowani takim upgrade’em, a przy okazji jesteście w posiadaniu kasety Shimano XT 11-42T (M8000) – możecie czuć się szczęśliwcami, bo koronka OneUp 50T jest kompatybilna właśnie z tą (i tylko tą) kasetą. Jest też oferta dla właścicieli kaset 11-40T M8000 / M9000 – możemy je stuningować do zakresu 11-45T za pomocą zestawu OneUp Shark 45T.

Jak to zrobić? Najpierw musimy wybrać kolor 😉 Koronki 50T oferowane są w kolorach szarym i zielonym, 45T tylko w szarym (jak XTR). Kiedy kwestie wizualne mamy już za sobą, wrzucamy do koszyka odpowiednią opcję: 50T + 18T lub 45T + 18T. Zębatki nabywamy w zestawie z Shark Cage – aluminiowym wózkiem przerzutki, który pozwoli obsłużyć nowy komponent. Shark Cage jest kompatybilny z przerzutkami Shimano M8000/M9000.

Zakup Zębów Rekina uszczupli nasz budżet o 90 / 125 $, czyli ok. 372 – 475 zł. Wydawszy tę kwotę, czekamy na przesyłkę i możemy przystąpić do operacji (lub zlecić ją fachowcowi).

Rozbieramy kasetę, mocujemy wielką aluminiową zębatkę, następnie kitowe koronki wracają na swoje miejsca – z wyjątkiem 17 i 19T, które zastępujemy stalową 18T od OneUp. Wymienić musimy też wózek przerzutki, standardowe japońskie wodziki nie poradzą sobie z Rekinem.

Zastąpienie dwóch koronek jedną zmieni stopniowanie biegów, zamiast gładkiego przejścia przez 15/17/19/21T będziemy mieć skok 15/18/21T. Przerzutka poradzi sobie z tym jednak bez problemu, a my zyskamy przede wszystkim „wyższe obroty” i możliwość wjechania tam, dokąd dotychczas nasz napęd 1×11 zmuszał nas do wchodzenia „z buta”.

Wejście w posiadanie kanadyjskiego zestawu zwiększy zakres kasety M8000 11-42 o 19%, kasety 11-40 zaś poszerzymy o 12.5%. Praktyczny zysk z upgrade’u kasety będzie zdecydowanie wyczuwalny.

Po dokonaniu upgrade’u kasety będą wyglądać tak:

Kaseta 11-45T (M8000 / M9000): 11-13-15-18-21-24-27-31-35-40-45T (masa: 505 g)

Kaseta 11-50T (M8000): 11-13-15-18-21-24-28-32-37-42-50

Zestawy OneUp są obecnie dostępne w przedsprzedaży na stronie producenta, wysyłki mają nastąpić po 11 kwietnia.