Silca SuperPista: Funkcjonalne dzieło sztuki
Liczba ocen: 0
0.0

SILCA SuperPistaSILCA to wywodząca się z Mediolanu niemal stuletnia marka, sprzedana przed dwoma laty amerykańskiemu przedsiębiorcy Joshua Poertner’owi. Założona w 1917 roku, do momentu przejścia w ręce Amerykanina SILCA była firmą rodzinną. Wsławiła się m.in. pionierską produkcją pompek z miernikiem ciśnienia. Firma ta była również prekursorem w produkcji pompek z lekkich tworzyw sztucznych tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej, aby jakiś czas później znów wyjść przed szereg i wrócić do drewna, którego zaczęto znów używać do wyrobu dźwigni pompek.

SILCA SuperPista

SILCA SuperPista (fot. Silca.cc)

Te właśnie drewniane uchwyty zachwyciły mnie najbardziej w najnowszej odsłonie tradycyjnego modelu SILCA SuperPista, nagrodzonym podczas targów Interbike w 2014 roku. Jest to pierwszy owoc wydany przez firmę po przeniesieniu produkcji z Włoch do amerykańskiego Indianapolis. Zmodernizowany zakład produkcyjny i pracujący w nim inżynierowie uczynili z flagowego modelu firmy prawdziwe dzieło sztuki użytkowej. Pompka dostępna jest w dwóch wariantach: podstawowym, mającym na liczniku niebagatelne 11 barów (160 PSI) oraz w wersji Low Pressure, zapewniającej ultraprecyzyjne pompowanie w zakresie 0-60 PSI (4 bary).

Ważąca 3,2 kg maszyna może pochwalić się największą wśród stacjonarnych pompek stabilnością na świecie. Na tytuł ten zasługuje po pierwsze swoim ciężarem, po drugie zaś zdecydowanie największą wśród konkurencji i dostosowaną do wszystkich rodzajów kolarskiego obuwia, cieniutką podstawką.

SILCA SuperPista

Precyzyjny licznik (fot. Silca.cc)

Zastosowany licznik wskazówkowy zyskał na dokładności pomiaru względem starszych modeli: amerykańscy projektanci zrezygnowali z dotychczasowego wskaźnika o dokładności +/- 5% i w jego miejsce zaserwowali precyzyjny ciśnieniomierz, który dysponuje iście laboratoryjną precyzją i pomylić się może o nie więcej niż 1% mierzonej wartości. Znajdującą się na końcu węża głowicę (obsługuje zawory Presta i Schraeder) dokuje się w podstawce za pomocą silnego neodymowego magnesu.

Do korpusu pompki przymocowany jest elegancki wąż, zaprojektowany oryginalnie dla użytku w lotnictwie i samochodach wyścigowych, mogący wytrzymać ciśnienie 12 000 PSI. Teflonowy wężyk posiada oplot ze stali nierdzewnej i czerwone, zewnętrzne uretanowe pokrycie. Przewód można wyginać w dowolnym kierunku i skręcać, również podczas pompowania, bez obawy o jego uszkodzenie.

SILCA SuperPista

Podstawa pompki (fot. Silca.cc)

Serce pompki – potężny cylinder o wewnętrznej średnicy 30 mm – posiada wykonane z polerowanego aluminium ścianki o grubości 2.5 mm, zaś jego wewnętrzna konstrukcja oparta jest na tym samym mechanizmie, jaki znamy z topowych modeli amortyzatorów rowerowych. Anodowany (!) tłok pompuje powietrze z maksymalną gładkością, podając je do teflonowego węża przez wymienną (11 dolarów) skórzaną podkładkę, wyprodukowaną we wciąż działającej włoskiej manufakturze.

SILCA SuperPista - uchwyt

Uchwyt palisandrowy (fot. Silca.cc)

Wisienką na tym apetycznym torcie są wspaniałe uchwyty, wykonane ręcznie z palisandrowego drewna. Ich kształt producent zawdzięcza zagłębieniu się w tajniki japońskiej sztuki obróbki drewna.

SILCA wszystkie swoje pompki składa w USA i daje 25-letnią gwarancję ich niezawodności.

Jedynym, czym możemy nie być zachwyceni, jest cena pompki: 450 dolarów amerykańskich to, w przeliczeniu po bieżącym kursie dolara, około 1 800 polskich złotych.