Waga pokazuje 240 gramów dla mostka 120 mm i kierownicy 420 mm. Mój lekki zestaw z kierownicą Bontragera i mostkiem Extralite waży 272 g. Mostek ma mocowanie kierownicy w starym stylu – niedzieloną obejmę. Kierownica AX pasuje: jest okrągła w całym przekroju, przechodzi bez problemu. Właściciel zniszczył jedną śrubę obejmy i zastąpił ją zwykłą i rdzewiejącą… Aż smutno patrzeć. Nowy kokpit to mostek Bontrager RXXXL i kierownica Aero RXXXL. Kierownica jest „aero” płaska między manetkami a mostkiem. Kable przechodzą wewnątrz.

mostek_ax_lightness

 

Demontaż manetek Campy doprowadza mnie do szewskiej pasji – kiepski dostęp, a mocowanie następuje za pomocą aluminiowej śruby na Torxa 25 – mechanik lub właściciel miał podobny problem do mnie – zniszczył główkę śruby. W konsekwencji zamiast lajciarskich alu będą banalne i ciężkie stalowe. Manetki trafiają na nową kierownicę. Montaż linek przerzutkowych jest trudniejszy niż w Shimano – muszą przejść przez „przelotki” na grzbiecie korpusów. Poza tym wrzucanie biegów gdy manetka nie jest podpięta do przerzutki nie jest wskazane – główka linki wysuwa się z gniazda i potrafi zaplątać się wewnątrz korpusu.

campagnolo_super_record

 

Kolejny problem, osadzenie pancerzy w gniazdach manetek, przez co na krótkim, centymetrowym odcinku muszą zostać mocno wygięte – a linki zagiąć nie mogę, bo upośledzi to sprawność zmiany biegów. Klnę, szarpiąc się z tym, ostatecznie pomaga mi kolega. Całość trwa kilkanaście minut i jest bardzo irytująca. Ten sam problem pojawia się przy montażu pancerzy hamulcowych…

cervelo_r5ca

Pozostaje podpięcie linek do hamulców – to miejsce zajmują Campagnolo Athena w wersji czarnej – produkt masowy, ciężki ale i przewidywalny w aspektach technicznych. 🙂 Reszta montażu to linki przerzutkowe. Campa u wielu wzbudza niesamowite emocje, jest synonimem kultury pracy i niezawodności. Faktem jest, że „skrzynia biegów” nawet nie będąc w idealnym stanie czystości pracuje raczej bezproblemowo w porównaniu do Shimano. Aspekt wizualny – przyglądając się wnikliwiej manetkom czy przerzutce z tyłu wrażenie – dla mnie – jest niezbyt korzystne. Przerzutka jest bardzo karbonowa, brak jej przez to „czystości linii” Dura Ace. Manetki – dźwignia wrzutowa jest bardzo plastikowa, wydaje się miękka, a zmiana biegów…. no właśnie. Niezgodna z życzeniem obsługującego? 🙂 Wrażenie w moim odczuciu jest tandetne, nieadekwatne do ceny sprzętu. Ale to Campa, co niektórych niesamowicie podnieca.

W hamulcach zmieniam klocki na korkowe od Bontragera. Czyszczę obręcze i znajduję… rozlaminowane powierzchnie hamujące. Nie zwróciłem na to uwagi wcześniej – oba koła są sponiewierane po stronie lewej. Przyczyną uszkodzenia było najprawdopodobniej przegrzanie obręczy. Pokazuję koła szefowi, on przyjął rower. Klienta trzeba będzie poinformować że czeka go zakup nowych.

rower_cervelo_r5ca

Reszta serwisu przebiega bezboleśnie. Owijka na kierownicę, regulacja napędu. Mieszczę się w limicie. Klient pojawił się wczoraj z pytaniem, czy jego zabawka jest gotowa. Przyjechał na innym Cervélo, S5 🙂

cervelo_r5ca

1 2