Jak przykleić szytkę?
0Wynik ogólny
Liczba ocen: 1
1.0

Podobnie jak w MTB dyskutujemy o wyższości Shimano nad SRAM-em (i vice versa), tak na szosie jednym z podobnych tematów jest bój szytek z klasycznymi oponami. Jak wszystko, tak i każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Zwolenników dętek często odstrasza problematyczny montaż szytki i kłopot w razie defektu na trasie. Rzeczywiście, klejenie nie jest szybkim procesem oraz rzadko kiedy wychodzi dobrze za pierwszym razem. W razie chęci wymiany gumy należy pamiętać o wyczyszczeniu starego kleju z obręczy, a to też wyższa szkoła jazdy.

Producenci przychodzą nam więc w sukurs oferując specjalne taśmy, które ułatwiają i przyspieszają cały proces instalacji. Zakładając, że zdecydowaliście się na montaż, potrzebny będzie dobry odtłuszczacz (osobiście używam Finish Line Citrus), szmatka i nożyczki. Zatem, do dzieła!

1. Dokładnie czyścimy obręcz z wszelkich pozostałości kleju, a następnie nasączamy czystą szmatkę odtłuszczaczem i wycieramy całą stronę wewnętrzną, po czym czekamy na wyschnięcie.

montaz_szytki_tufo

2. Przyklejanie taśmy (ja używałem produktu Tufo) rozpoczynamy od otworu na wentyl. Mocno dociskamy ją palcami do obręczy starając się, aby układała się równo i nie odstawała. Oklejanie zakańczamy znów przy wentylu i ucinamy nadmiar taśmy nożyczkami.

tasma_do_szytek_tufo

3. Cały czas pozostając przy otworze na wentyl odrywamy z obu stron po kilka centymetrów (nie więcej) folii ochronnej i zaginamy ją „na zakładkę„.

tasma_do_szytek_tudo

4. Wkładamy wentyl w obręcz i dociskamy nienapompowaną szytkę do odkrytej warstwy taśmy, a następnie naciągamy ją na obręcz. Szytka jest znacznie ciaśniejsza niż klasyczna opona i niezbędna może okazać się pomoc drugiej osoby, aby wskoczyła na swoje miejsce. Układamy gumę na obręczy, starając się zachować symetrię po obu stronach.

przyklejanie_szytki

5. Chwytamy za jeden z wystających końców taśmy i delikatnie wyciągamy go spod szytki. Niektóre folie ochronne lubią się rwać, więc zalecam ostrożność. W razie problemów nie wpadamy w panikę, tylko z drugiej strony delikatnie podważamy szytkę i wyciągamy postrzępiony kawałek taśmy. Na tym etapie zrobicie to bez problemu.

kolo_szosowe_corima_carbon

6. Usuwamy folię ochronną na całym obwodzie obręczy. Pompujemy szytkę do ok. 20 PSI, aby mogła się ułożyć. Wkładamy koło do roweru, wieszamy go na stojaku i sprawdzamy, czy guma leży równo. Wciąż możemy dokonać korekt palcami. Następnie dociskamy szytkę do obręczy tak, aby klej mógł ją złapać na całej powierzchni i pompujemy do zalecanego przez producenta ciśnienia. To wszystko!

szytka_tufo