Serwis pedałów Shimano
Liczba ocen: 3
10.0

Intro:
Pedały Shimano od lat uchodzą za jedne z najtrwalszych. Może nie działają idealnie w błocie (choć względem starszych modeli poprawa jest kolosalna), ale długowieczności odmówić im nie można. Niestety w modelu PD-M980 Japończycy zanotowali poważną wpadkę, gdyż wycieniowana oś często pękała, co było niebezpieczne dla użytkownika. Na szczęście reklamacyjne „zwłoki” wysyłane do Kraju Kwitnącej Wiśni zostały dobrze przeanalizowane i wypuszczono poprawioną wersję.

Za jeden z najlepszych modeli uchodzi dziś PD-M970. Osobiście uważam, że stwierdzenie to nieco mija się z prawdą. Począwszy od wersji PD-M959, poprzez 970, 980 i PD-M9000 wszystkie konstrukcyjnie są wewnątrz bliźniaczo podobne. W starszych wersjach nie ma większej ilości uszczelek, lepszego pasowania poszczególnych elementów ani niczego innego, co przyczyniałoby się do zwiększonej trwałości. PD-M980 i identyczne PD-M9000 to pedały nowej generacji z dodatkowymi punktami podparcia dla butów. Działają zauważalnie inaczej niż poprzednie wcielenia, ale ze względu na cenę i trwałość są niezwykle popularne w kolarskim peletonie.

Jak każdy łożyskowany produkt, także i ten wymaga regularnej konserwacji. Wg mnie optymalnie jest serwis pedałów Shimano przeprowadzić raz, dwa razy w roku, a XTR-y odwdzięczą się dobrą pracą przez długi czas.

Co będzie nam potrzebne?

serwis-pedalow-shimano

– wysokiej jakości klucz imbusowy 8 mm (polecam markę Bondhus);
– imadło;
– pęseta;
– wysokiej jakości klucz płaski 15 mm (np. Park Tool);
– zestaw kluczy do kontrowania pedałów marki Shimano (ew. dobre klucze płaskie 7 i 8 mm)*;
– miska magnetyczna na małe części;
– odtłuszczacz (osobiście używam i polecam cytrusowy Dirt Juice Super od marki Juice Lubes);
– wysokiej jakości smar odporny na wymywanie przez wodę (polecam Shimano Dura-Ace).

* klucze do kontrowania łożysk w pedałach Shimano nie są w pełni kompatybilne z pedałami serii 980 i 9000. Do dolnej nakrętki potrzebny będzie dodatkowy klucz płaski 8 mm.


 

1. Zaczynamy od odkręcenia pedałów z roweru. Pamiętajcie, że w korbie są dwa różne gwinty. Najłatwiej jest zapamiętać prostą zasadę, że pedały (czy też np. miski suportu) przykręcamy dwa razy w kierunku jazdy, a odkręcamy odwrotnie. Dobrze użyć do tego celu wysokiej jakości klucza imbusowego z długą i wygodną rękojeścią (np. Park Tool HT-8), gdyż gwinty mogą być zapieczone. Uważajcie na dłonie, aby nie wbić sobie zębatki korby w skórę!

2. Unieruchamiamy pedał w imadle, chwytając go za stalowe elementy wiązania.

3. Kluczem 15 mm (w starszym wersjach potrzebna do tego celu była 17-stka) odkręcamy aluminiową (zalecana ostrożność!) nakrętkę kontrującą. I znów mamy tutaj dwa różne gwinty; Shimano ułatwia nam sprawę, umieszczając na korpusie strzałki z napisem „tighten”, wskazujące kierunek dokręcania. Odkręcamy oczywiście w kierunku odwrotnym. Mocno używane pedały często mają wytartą anodę ze strzałkami. Wówczas pamiętajcie, że w prawym pedale tuleję odkręcamy w kierunku śrubki regulującej napięcie sprężyny (czyli gwint jest lewy), natomiast lewy pedał posiada standardowy gwint i tutaj kręcimy odwrotnie. Jeśli pomylimy kierunki i zbyt mocno dokręcimy nakrętkę, w skrajnych przypadkach może to skutkować pęknięciem korpusu!

konserwacja-pedalow-shimano

4. Pod koniec wykręcania tuleja zacznie obracać się w miejscu i wówczas mocnym ruchem ciągniemy ją do góry, wysuwając całą oś. W imadło wkręcamy klucz imbusowy 8 mm i nasuwamy na niego gniazdo osi pedału, dzięki czemu unieruchomimy go, ułatwiając sobie rozkontrowanie. Do tego celu potrzebujemy płaski klucz 8 mm (dolna nakrętka) i 7 mm (górna). Uwaga! gwint na osi prawego pedału (w lewym zastosowano standardowy) jest lewoskrętny, czyli aby odkręcić nakrętkę, musimy obracać kluczem w prawo.

serwis-pedalow-shimano

5. Rozkręcamy oś nad miską magnetyczną i zbieramy w niej wszystkie części, które następnie dokładnie czyścimy i odtłuszczamy.

serwis-pedalow-shimano

6. Często oś w okolicy uszczelki rdzewieje (szczególnie w mocno używanych egzemplarzach, w których wyciera się pokrycie stali niklem). Wówczas dobrze jest usunąć ją drobnoziarnistym papierem ściernym.

serwis-pedalow-shimano

7. Dokładnie czyścimy wewnątrz aluminiową tuleję – od strony gwintu znajduje się w niej ślizg, który dość łatwo można wyjąć w celu usunięcia z wszelkich zakamarków brudu.

serwis-pedalow-shimano

8. Teraz możemy przystąpić do składania osi. Należy pamiętać, że bardzo ważna jest odpowiednia kolejność ułożenia poszczególnych elementów. Dla ułatwienia spójrzcie na poniższe zdjęcie:

konserwacja-pedalow-shimano

9. W przypadku używanych pedałów, w których wytarta jet niklowa powłoka osi, możemy nanieść na nią cieniutką (!) warstwę smaru. Jeśli będzie go zbyt dużo, do środka dostanie się piasek, który tylko pogorszy sprawę. Pamiętajmy o nasunięciu gumowej uszczelki. Następnie nasuwamy aluminiową tuleję (gwintowaną częścią do góry), nie zapominając o wcześniejszym nasmarowaniu ślizgu.

konserwacja-pedalow-shimano

10. Za aluminiową nakrętką nasuwamy plastikową tulejkę, a bieżnię na osi pokrywamy dość grubą warstwą smaru i przyklejamy do niej 11 sztuk kulek.

konserwacja-pedalow-shimano

11. Teraz z obu stron smarujemy bieżnie w stalowej tulei i z jednej strony przyczepiamy znów 11 kulek (łącznie w całym pedale są ich 22 sztuki):

serwis-pedalow-shimano

12. Na osi za kulkami nasuwamy gumową tulejkę ściętym końcem na zewnątrz. Na tak przygotowany zestaw nakładamy stalową tuleję z kulkami, pamiętając o tym, aby kulki znalazły się u góry!

konserwacja-pedalow-shimano

13. Możemy przystąpić teraz do najtrudniejszego, czyli kontrowania. Tutaj kilka uwag. W pedałach Shimano nagminnie gną się osie. W modelu PD-M959 były one pełne w środku, począwszy od 970-tki ratowano nieco sytuację drążeniem materiału. Niestety wystarczy nawet niewielki luz na łożyskach i jazda z nim powoduje nieodwracalne wygięcie osi, a przez to brak możliwości idealnego skontrowania całości. Objawia się to tym, że pedał w jednym miejscu obraca się zauważalnie ciężej. Ciężko jest ustawić optymalny obrót za pierwszym razem (pewność mamy dopiero po wkręceniu osi w korpus), dlatego nie zrażajcie się niepowodzeniami. Z własnego doświadczenia wiem, że oś kontruje się nieco mocniej niż w piastach (obrót pod palcami jest twardszy). Jeśli oś jest krzywa, warto zostawić minimalny luz. Z dwojga złego to lepiej, niż zbyt mocno skręcone łożyska.

konserwacja-pedalow-shimano

14. Stalową tuleję i nakrętki kontrujące możemy przykryć cienką warstwą smaru, który zabezpieczy je przed rdzewieniem.

serwis-pedalow-shimano

15. Przed wkręceniem osi w korpus pedału pamiętajcie, aby dokładnie wyczyścić jego wnętrze ze starego smaru – inaczej zanieczyści dopiero co nasmarowane górne łożysko!

serwis-pedalow-shimano

16. Po skręceniu koniecznie nakładamy warstwę smaru na gwint osi i przykręcamy do korby. Po ok. 50 – 100 km warto skontrolować stan łożysk (będą toczyć się lżej) sprawdzając, czy nie pojawiły się luzy. Serwis pedałów Shimano (szczególnie optymalne kontrowanie) nie jest najprostszy, ale przecież warto się uczyć. Enjoy!

serwis-pedalow-shimano