Serwis piast na kulkach
Liczba ocen: 3
10.0

Właściwy serwis łożysk kulkowych nie jest prostą sprawą. Ich idealne skontrowanie jest gwarancją długotrwałej i perfekcyjnej pracy, z czym niestety większość osób sobie nie radzi. Mnie swego czasu całej tej magii nauczył pewien starej daty mechanik. Niestety od jego czasów sporo się zmieniło – ludzie nie chcą już jeździć na kulkach no i wyginęły dinozaury. Czy kontrowanie konusów, wymiana smaru i odtłuszczanie bieżni to archaizm? Cóż, dawno temu  serwisowano wolnobiegi. Dziś by to nie przeszło, lepiej za kilkadziesiąt złotych kupić nowy.

Niemniej jednak są osoby, które wciąż jeżdżą na piastach Shimano (choć oczywiście nie tylko Japończycy doskonalili tę technologię. Formula, Sachs, Sram, Campagnolo-oni wszyscy też mieli, bądź mają je w ofercie). Osobiście uważam te łożyska za lepsze od przemysłowych zwłaszcza, jeśli chodzi o długowieczność pracy czy łatwość serwisu. I choć wydawać się to może trywialne, to jednak cenię sobie możliwość szybkiego skontrowania, wymiany smaru i dalszej jazdy zamiast wciskania nowych łożysk.

Tym samym przedstawiam przepis na serwis piast kulkowych na przykładzie tylnego XTR-a FH-M960, który dla mnie jest synonimem precyzji Shimano i jakości działania.

Jeśli nie będziemy rozkręcali i serwisowali bębenka, wystarczą nam następujące narzędzia: dwa klucze płaskie: 15 i 17 mm. tylko i wyłącznie którejś z renomowanych firm takich, jak Park Tool, Shimano czy Pro. Są też koszmarnie drogie wynalazki jak Pedros, ale to już przerost formy nad treścią. Niezbędne będzie także imadło, chwytak do osi, oraz oczywiście smar. Osobiście używam jednego słusznego Dura Ace i z mojego doświadczenia wynika, że jest świetny. Nie rozłazi się na boki i nie zmienia nadmiernie swojej konsystencji pod wpływem temperatury. Jeśli nie regulowaliśmy nigdy przesunięcia osi, przydatna będzie także suwmiarka.

serwis_lozysk_kulkowych

Niezbędne narzędzia i smar

Kiedy chcemy wykonać serwis bębenka, oprócz powyższych należy zaopatrzyć się również w długi klucz imbusowy 10 mm., płaski 24 mm. (najczęściej) oraz specjalny klucz do odkręcenia miski. Oryginalny Shimano nosił symbol TL-FH40, ale nie ma się co łudzić, że go zdobędziemy, gdyż nie jest już od dawna produkowany. Istnieją jednak zamienniki (Cyclus Tools czy produkcja rodzimego Nusia), które jednak w przypadku piasty XTR (nie wiem jak w odniesieniu do innych) należy poddać obróbce na szlifierce i zebrać 0,30 mm niepotrzebnego materiału. Zdecydowanie nie polecam zabaw przecinakiem i młotkiem, gdyż może to doprowadzić do trwałego uszkodzenia bieżni.

klucz_do_serwisu_bebenka

Klucze do bębenka

Od strony bębenka wyciągamy gumową uszczelkę. Niestety nie wszystkie piasty ją mają a szkoda, gdyż jest to niezwykle przydatna rzecz. Jak wiadomo od strony napędu łożyska mają najgorzej.

serwis_piasty_shimano

Zdejmujemy uszczelkę

Płaskim śrubokrętem delikatnie podważamy i zdejmujemy plastikowy kapsel ochronny. W pozostałych przypadkach ściągamy gumową uszczelkę. W najtańszych piastach nie robimy nic poza kontemplacją głupoty konstruktorów.

serwis_lozysk_kulkowych

Podważamy kapsel ochronny

Oś rozkontrowujemy zawsze od przeciwnej strony bębenka; gwint jest standardowy.

serwis_lozysk_kulkowych

Odkręcamy nakrętkę

Czytaj dalej

1 2 3