Po wyjęciu osi i kulek (do tego celu polecam tradycyjną, tanią pęsetę) dokładnie czyścimy całość i możemy pokusić się o odtłuszczenie bieżni. Stosujemy chemię, która nie zniszczy nam gumowych uszczelek (np. Finish Line Citrus). Oczywiście należy dokładnie obejrzeć kulki i miski łożyska. Wszelkie wżery i nierówności powierzchni dyskwalifikują je do dalszego użytkowania. W tym miejscu mała dygresja dla fanów tuningu. Zamiast stalowych kulek, możemy założyć ceramiczne wykonane z azotku krzemu. Są jeszcze z dwutlenku cyrkonu, ale te nie nadają się do tego celu. Z osobistego jak i innych osób doświadczenia wiem jednak, że kulki te sprawdzają się tylko w przedniej piaście. Z tyłu za żadnym razem nie zdały swojego egzaminu. O ile ich stosowanie jest wg mnie mocno dyskusyjne, to jednak mają jedną dużą zaletę-są lekkie. Jeśli kulki są do wymiany, wówczas polecam nierdzewki od XTR-a. Tanie i przy właściwej konserwacji nie do zajechania.

Każdy konus ma na sobie dedykowaną uszczelkę. Nigdy, ale to nigdy nie wolno ich zdejmować. Są wykonane z bardzo miękkiej gumy (dzięki czemu doskonale spełniają swe zadanie uszczelniania wnętrza), przez co po takiej operacji rozciągają się i są za luźne, aby działały jak należy. Co więcej, samo Shimano w swych publikacjach jak “tech talk” dla serwisów zdecydowanie neguje ich ściąganie.

serwis_piast_na_kulkach

Uszczelka konusa

Pozostaje nam delikatne czyszczenie całości miękką szmatką.

serwis_piast_shimano

Tak powinien wyglądać wyczyszczony konus

Jeśli nigdy nie ustawialiśmy właściwego przesunięcia osi, to robimy to teraz. Suwmiarką odmierzamy odpowiednią długość (dla piast MTB jest to z reguły wartość między 5 a 5,50 mm) i mocno kontrujemy konus oraz nakrętkę.

serwis_piast_na_kulkach

Mierzymy wysunięcie osi

Kiedy chcemy rozkręcić bębenek, należy zacząć od zdjęcia metalowej kapy ochronnej. Robimy to za pomocą szerokiego, płaskiego śrubokręta z gumą ochronną (dzięki czemu nie porysujemy i nie nagnieciemy bębenka).

serwis_piast_shimano

Ściąganie kapy ochronnej bębenka

Właściwie zdjęta kapa nie ma prawa nosić żadnych śladów ani wgięć.

serwis_bebenka_Shimano

Zdjęta kapa ochronna

Naszym oczom ukazuje się bieżnia z wypustami na klucz (po 2 bądź 4). Należy pamiętać o odwrotnym gwincie; jednak serwis bębenka będzie tematem na inną opowieść.

Czytaj dalej

1 2 3